Er der stadig en fremtid for detailbutikken?

PRESSEMEDDELELSE, 11. maj 2021

Det giver Spotlight – med nyåbnet Occhio Store i Aarhus – et bud på.

Enhver der har gået en tur i et indkøbscenter eller på en gågade, har nok lagt mærke til, at der er en tendens til at butikker lukkes. Hvad er det så, der får Spotlight til at åbne en helt ny butik i Aarhus midt under en pandemi, hvor onlinehandlen trives bedre end nogensinde?

Spotlight har allerede en stor flot butik på Store Kongensgade i København samt to velfungerende webshops, hvorfra der sælges kvalitetsbelysning og designerlamper i forskellige stilarter.

Vores online-salg på nettet og vores offline-salg i butik har hver sine forcer, udtaler direktør Mogens Lund – ”Derfor supplerer disse forskellige former hinanden godt”.
Når Spotlight vælger at åbne en ny Occhio Store by Spotlight i Aarhus, er det med ønsket om at styrke den del af forretningen, der omhandler rådgivning om lys samt lejligheden til at give kunden en oplevelse af produkt, kvalitet og muligheder på en anden måde, end man kan online.

Spotlight Butik København - detailbutikken i fremtiden

Occhio Store by Spotlight i Aarhus

Spotlight vil være en del af rejsen

”For mange vil det være en form for rejse, når der skal udskiftes lys i boligen. Den rejse vil vi gerne være med på.

Den starter måske i vores online univers, hvor en kunde spotter en lampe, og derefter læser mere om den samt ser livsstilsfoto, video osv. Det kan for nogen være tilstrækkeligt til at kunne tage en beslutning – men for andre vil det være starten på en længere beslutningsproces, hvor vi også har mulighed for at mødes i butikken til en tættere dialog og rådgivning”, fortæller Mogens.

Han fortsætter: ”Vi oplever også mange kunder, der har den modsatte tilgang. De kigger ind i butikken for at få inspiration – og så tager vi en snak om deres behov og ønsker. Nogle kunder bestiller derefter straks, mens andre igen har brug for at komme hjem og tænke over det – og ender måske med at bestille online. På den måde oplever vi at begge dele af forretningen styrker den anden del af forretningen og dermed giver Spotlight som helhed en merværdi”.

Offline handel vs online handel

Hos Spotlight er man meget opmærksom på den eksplosive vækst i webhandlen – og derfor er der fortsat et stort fokus på udviklingen af det online univers, der præsenteres for kunderne. Her kommer nye brands hele tiden til, ligesom der konstant bliver lagt et stort arbejde i at tilbyde konkurrencedygtige priser.

”Når vi åbner en ny butik, er det ikke blot for at kunne ekspedere flere handler, men fordi vi ønsker at komme tættere på vores kunde – og at skabe en tillid til Spotlight som brand. Vi vil tilbyde kunden vores faglige viden om belysning -samtidig med at vi opfylder deres ønsker og behov indenfor lys. Den dialog vi har med en kunde i en af vores butikker, giver os nogle andre muligheder for at være nærværende og give kunden fuld opmærksomhed samt tilbyde en ekstraordinær service”.

“Vores tro på den fysisk butik er derfor på ingen måde mindsket – og er i stor grad en væsentlig del af vores strategi og målsætning om at om at levere en totaloplevelse for vores kunde”, afslutter Mogens Lund.